מהו ייפוי כוח מתמשך??

זהו ייפוי כוח שעל פיו, בעודנו בחיים, אבל כבר לא במצב המאפשר  לנו לקבל החלטות, קולנו עודנו נשמע, והחלטות שקיבלנו מבעוד מועד, מיושמות על פי רצוננו, ועל פי שיקול דעתנו.

במה דברים אמורים?

מה הייחוד של ייפוי כוח מתמשך??

הייחוד הוא בכך – שכעת, בהווה, אנו מקבלים החלטות מדעת הנוגעות לניהול עתידנו, אם וכאשר כבר לא נוכל להביע את רצוננו ואולי להשמיע את קולנו.

במילוי ייפוי כוח מתמשך והפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי אנו נותנים הכשר משפטי לשיקול דעתנו ולרצונותינו .

רובנו מנסים שלא לחשוב יותר מידי על היום שאחרי – על היום בו נשאיר הכול מאחור.

יחד עם זאת רבים מאתנו, חושבים גם חושבים- ואנו מסדרים את עניינינו  ליום שאחרי באמצעות צוואה. בצוואה אנו דואגים לתת הוראות שעל פיהן יחולקו רכושנו וזכויותינו כראות עינינו ועל פי בחירתנו. זו האמירה האחרונה שלנו- ההחלטות שאנו מקבלים קובעות כיצד יחולק רכושנו, למי ואיך.

אבל מה שחשוב אפילו יותר מכך הוא לא מה יעשה ברכושנו אחרי לכתנו -אלא-

מי יטפל בנו וברכושנו בהווה ובעתיד, בעוד חיינו ממשיכים, אך אין עוד ביכולתנו להמשיך ולנהל את חיינו. העצמאות ניטלה מאתנו. מצבנו הרפואי אינו מאפשר לנו לקבל החלטות, לפעול ולתפקד.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לנו להמשיך ולהחליט. הצוואה משמיעה את קולנו לאחר לכתנו בעוד שייפוי כוח מתמשך מאפשר לנו להמשיך ולהשמיע את דעתנו, כאן ועכשיו, על אף העובדה כי מבחינה בריאותית אין ביכולתנו לעשות זאת.

באלו תחומים יש ביכולתנו להחליט??

בכול נושא!!!!

החלטות הנוגעות למקום מגורים– האם להמשיך ולגור בדירה בה אנו מתגוררים היום או להשכירה ולעבור לגור בדירה אחרת- אולי נגישה יותר או קרובה יותר למקום מגוריו של אחד מילדנו.

אפשר להחליט כי ברצוננו לעבור להתגורר בדיור מוגן.

החלטות הנוגעות לניהול כספים לרבות פיקדונות וניירות ערך.

ניתן לקבוע כי ברצוננו לתת מתנות לנכדים, מתנות לילדים ברגעים משמעותיים בחייהם- על פי שיקול דעתנו ובמגבלות החוק.

החלטות הנוגעות לחיינו החברתיים– כגון- להמשיך ולהיפגש עם חברים  איתם אנחנו נוהגים לשחק קלפים- כפי שנהגנו, או ללכת לשמוע קונצרט פעם חודש- כפי שנהגנו, הכול על פי מצב בריאותנו ויכולתנו הפיזית כמובן.

ביכולתנו לתת הנחיות לגבי כול צרכינו היום יומיים, החברתיים והאישיים.

החלטות הנוגעות למצבנו הרפואי – אנחנו מאפשרים לבננו או ביתנו או כול אדם אחר שאנו סומכים עליו- להתלוות אלינו בביקור אצל הרופא, לקבל מידע רפואי מלא הנוגע למצבנו, לקבל עבורנו החלטות הנוגעות לבדיקות רפואיות לרבות בדיקות סי טי, אולטרסאונד וכו", טיפולי שיניים ועוד.

היה ונבחר למלא רק ייפוי כוח רפואי אזי יש אפשרות למלאו אף בפני אחות, רופא, עובד סוציאלי או עורך דין ושם ניתן לתת הנחיות והוראות באשר לטיפולים רפואיים ובנוסף ניתן לקבוע הוראות באשר לפעולות מאריכות חיים. ייפוי כוח שכזה יש להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי. היה ולא הפקדנו, שאז הוא יעמוד בתוקף למשך שנה אחת בלבד.

יחד עם זאת, עסקאות במקרקעין כגון מכירת ביתנו או נתינת מתנות, הלוואות או תרומות בסכום העולה על 100,000 שח- דורשות את התערבות בית המשפט ומיופה הכוח לא יכול לקבל החלטות בתחומים אלו ללא שיקול דעת שיפוטי.

הדגש בייפוי כוח מתמשך הוא בכך שההחלטות אותן נקבל היום ואשר ימולאו בייפוי כוח מתמשך, יביעו  את דעתנו, הוראותינו ורצונותינו בנושאים רכושיים , אישיים ורפואיים.

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני ואינה מתיימרת להוות תחליף לייעוץ משפטי ו/או כייעוץ משפטי.

אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום הקונקרטי בטרם נקיטת פעולה או הימנעו מנקיטת פעולה. 

הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

*** כל הזכויות שמורות לעורכת דין גלית עתמי ***

לייעוץ ראשוני חייגו